Ιστορία της Ιατρικής www.MedNetGP.gr ∞ Ιστορία της Ιατρικής ∞
www.MedNetGP.gr
Γενικός Οικογενειακός Ιατρός
Χατζημανώλης Εμμανουήλ
Επιμελητής Α'

ΥΓΕΙΑ


Ήταν αρχαιοελληνική θεότητα και αποτελούσε την προσωποποίηση της Υγείας του σώματος και
της ψυχής. Οι αρχαίοι Έλληνες της έδιναν πάρα πολύ μεγάλη σημασία.  Αρχικά οι καλλιτέχνες την
απεικόνιζαν με τη μορφή νέας γυναίκας ενώ αργότερα υιοθετήθηκε ως σύμβολο της το φίδι.
Ο μύθος αποτελεί ένα μέσο καταγραφής της αλήθειας και των γεγονότων.  Την εποχή εκείνη οι
αρχαίοι Έλληνες προσεύχονταν στο θεό Σμινθαίο Απόλλωνα (θεός των ποντικών) κατά τη διάρκεια
των επιδημιών.  Αυτό μας δείχνει τη σαφέστατη συσχέτιση των ποντικών με μολυσματικές
ασθένειες. 
Για να θυμηθούμε λίγο τους άθλους του Ηρακλή.  Ο ήρωας σκοτώνει το φοβερό θηρίο Λερναία
Ύδρα που μόλυνε την ατμόσφαιρα με την ανάσα του και η βαλτώδης περιοχή καθαρίζει. 
Εδώ προφανώς έγιναν έργα παρέμβασης στο έδαφος για εξυγνίαση ανθυγιεινών περιοχών.
Στα ομηρικά έπη γίνεται για πρώτη φορά αναφορά σε ασθένεια.  Ο θεός Απόλλωνας στέλνει λοιμό
σε αυτούς που πολιορκούν την Τροία.  Τοξεύει τα βέλη του σε ανθρώπους και ζώα.  Ο λόγος ήταν η
ασέβεια που έδειξε ο Αγαμέμνονας προσβάλλοντας την ιέρεια του Χρυσηίδα.  Εδώ ουσιαστικά
περιγράφεται μια εξαιρετικά μεταδοτική επιδημία. 
Επίσης στην Ιλιάδα αναφέρεται με μεγάλη λεπτομέρεια εκατοντάδες περιπτώσεις τραυματισμών από βέλη ή σπαθιά με εντυπωσιακή ακρίβεια και λεπτομέρειες που αποδεικνύουν βαθιά γνώση της ανθρώπινης ανατομίας.    Αναφέρονται όμως και οι θεραπευτές όπως ο γιατρός Μαχαών, γιος του Ασκληπιού που χρησιμοποιούσε περίδεση και βότανα.
Ο Ιπποκράτης γεννήθηκε στην Κω το 460 π.Χ. και πέθανε κάπου κοντά στη Λάρισα σε βαθιά γεράματα το 377 π.Χ.
Η ιπποκρατική ιατρική θεωρείται ακόμα και σήμερα το απόγειο της αρχαίας ορθολογικής ιατρικής.  Είναι η στιγμή που ιστορικά ωριμάζουν οι μέθοδοι εξέτασης.  Ο  γιατρός πλέον αξιολογεί το ιστορικό του αρρώστου, τη συμπτωματολογία της νόσου αλλά και την επίδραση του περιβάλλοντος πάνω στον ασθενή και στην ασθένεια. 
Για πρώτη φορά στην ιστορία ο ιατρός δίδει ιδιαίτερη σημασία στην παρατήρηση και την προσεκτική φυσική εξέταση.  Διαχωρίζονται και οι ιατρικές ειδικότητες που υπάρχουν σήμερα.
Σύμφωνα με τον Ιπποκράτη όλες οι ασθένειες οφείλονται σε φυσικά αίτια.  Δεν υπάρχουν θεϊκές παρεμβάσεις.  Η “Ιερά νόσος” όπως ονόμαζαν την επιληψία τότε, οφειλόταν πλέον σε φυσικά αίτια και όχι σε παρέμβαση των θεών.
Όσον αφορά τη θεραπεία σύμφωνα με τον Ιπποκράτη αποτελείται από τέσσερις υποομάδες τη δίαιτα, την υγιεινή, φαρμακευτική (βότανα) και τη θεραπευτική δύναμη της φύσης.
«Νούσων φύσιες ιητροί» (Επιδημ. VI, 5)
“Η φύση είναι ο καλύτερος ιατρός”.
Οι τρεις προηγούμενες υποομάδες άπλα ενισχύουν τη δύναμη της φύσεως.
Αρχές φαρμακευτικής θεραπείας ήταν
«τα ενάντια τοις εναντίοις εισίν ιήματα»
“Θεραπεία διά των αντιθέτων”
π.χ.  Στη διάρροια έδιδαν αντιδιαρροικά κ.λ.π.
Στη θεραπεία όμως δεν επαρκούν η φύση και ο ιατρός. Πρέπει να συμβάλλει και ο άρρωστος βοηθώντας με τον τρόπο του.
Εδώ πολύ καλό παράδειγμα αποτελούν οι, σε όλους γνωστές, βεντούζες (σικυές).  Σήμερα γνωρίζουμε ότι οι βεντούζες δημιουργούν μια άσηπτη φλεγμονή. Ενεργοποιείται έτσι ο καταρράκτης των μεσολαβητών φλεγμονής και με αυτόν τον τρόπο καταπολεμούνται φλεγμονές μακρύά από το σημείο που έγιναν οι βεντούζες.
Συμπερασματικά λοιπόν υγεία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ορίζεται η κατάσταση πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας, όχι μόνο η απουσία νόσου ή αναπηρίας.
Η ώρα είναι :
Ημερομηνία:
MedNetGP.gr